בעולם שבו עובדים מחפשים גמישות ומשמעות, וארגונים נאבקים על כל טאלנט- מודל הגיוס המסורתי מאבד רלוונטיות. יותר חברות עוברות לשירותי גיוס מנוהלים (Managed Recruitment / RPO), שמציעים לא רק חיסכון כספי, אלא תפיסה שלמה של ניהול, דאטה, חדשנות והתפתחות אנושית.
דור חדש, תפיסה חדשה
ישנן הרבה כתבות על שוק העבודה של 2025 והשינוי הדרמטי בדפוסי התעסוקה: יותר צעירים, ובעיקר בני דור ה-Z, מוותרים על יציבות לטובת גמישות, ריבוי מקורות הכנסה ועבודה לפי קצב אישי.
המודל הישן- משרה קבועה, היררכיה נוקשה ותהליכי גיוס איטיים- פשוט לא מתאים עוד.
במקביל, ארגונים מתמודדים עם מציאות מאתגרת: מחסור בכוח אדם איכותי, תחרות גוברת על מועמדים, וצורך להישאר רלוונטיים בעולם דינמי ומבוזר.
כאן נכנס לתמונה שירות הגיוס המנוהל מודל שמציע לארגון שילוב נדיר של גמישות, מקצועיות וחיסכון, תוך שמירה על חוויית מועמד אנושית ומדויקת.
אצלנו זה לא עוד העסקת מיקור חוץ לגיוס, אנחנו רואים בשירות מנוהל כשותף אסטרטגי שמגיע עם כל הידע, המקצועיות, התשתיות, הכלים – בדומה לכל פעילות בדיקות תוכנה/פיתוח/IT שהחברות מכירות ונתמכות בשוטף ובפרויקטים נקודתיים.
במקום להעסיק רכזת גיוס או צוות פנימי מצומצם, הארגון שוכר שירות גיוס מנוהל – גוף מקצועי חיצוני שמוביל את תהליך הגיוס מקצה לקצה:
איתור מועמדים, מיון והערכה, ראיונות, בדיקות התאמה תרבותית, ועד שלב הקליטה בארגון.
ההבדל המרכזי טמון בעומק ובמעטפת: מדובר בצוות גיוס מקצועי, הפועל כשלוחה אסטרטגית של הארגון, ומצויד בתשתיות מתקדמות – כלים מבוססי AI, מערכות דאטה, ניתוח שוק ובנצ'מארק עדכני. שותף שחי את השוק הלוקלי והגלובלי.
מבחינה כלכלית, מדובר במודל רזה, מדיד וגמיש יותר, שמאפשר לארגון להקטין הוצאות קבועות ולהרוויח שירות רחב, מהיר ומקצועי יותר.
ערך כלכלי ועסקי – הרבה מעבר לגיוס
ארגונים שבחרו במודל RPO מדווחים על שינוי מהותי:
לא עוד "מחלקת גיוס", אלא יחידת שירות עסקית שמנהלת את תהליך הגיוס והשימור כפרויקט אסטרטגי.
המודל מביא עמו:
- מעטפת מקצועית מלאה – תשתיות, סורסינג, כלי AI ו־Analytics בזמן אמת.
- עדכניות מתמדת – חשיפה למודלים וחדשנות מגיוסי שוק עולמיים.
- מדדים עסקיים ברורים – זמן גיוס, איכות השמה, עלות לאיוש ונתוני שימור.
- שותפות אמיתית – ניתוח אתגרי הארגון, הבנת התרבות הפנימית וייצוג מדויק כלפי מועמדים.
"הערך הכלכלי כאן ברור", אומרת לימור אלוני-שרף, מייסדת ומנכ"לית קבוצת HR Home, המתמחה בניהול מערכי גיוס לארגונים בארץ ובעולם.
"ארגון לא מקבל עוד 'רכזת גיוס' – אלא מערכת שלמה, חכמה ומעודכנת, שמתפקדת כשותף אסטרטגי. זהו יתרון תחרותי אמיתי".
AI–HI: כשהגיוס הופך למערכת דאטה חכמה
שירותי הגיוס המנוהלים החדשים מבוססים על טכנולוגיות למידת מכונה ובינה מלאכותית.
מערכות אלו יודעות לסנן אלפי מועמדים בזמן קצר, לזהות התאמה לפי כישורים, ניסיון ו־Fit תרבותי, ולנתח בזמן אמת מגמות שוק, זמני איוש ומחסור מקצועי.
כך, תהליך הגיוס הופך ממטלה תפעולית – לכלי אנליטי.
במקום תחושת “ניחוש”, ההחלטות מבוססות על דאטה, ניתוח מגמות ובנצ'מארקים מדויקים.
ה-AI אינו מחליף את האדם – אלא משחרר את אנשי הגיוס לעסוק במהות: יצירת קשר עם מועמדים, הבנה עמוקה של צרכי הארגון, והובלת תהליך חכם ואמפתי יותר.
ככל שחברה עובדת עם יותר כלים המקושרים לכלי תובנות אנליטי, קוראים את השוק מהר יותר, מצליבים מידע ומגיעים להתאמות ובעיקר עובדים ביחד עם הלקוח על התוכנית האסטרטגית לצד השגרות והשוטף.
עובדים דור Z וקריירה שמרגישה אחרת
לצד הערך העסקי, המודל משנה גם את חוויית העובד.
במקום תפקיד גיוס מצומצם בארגון אחד, העובדים בשירותי הגיוס המנוהלים נחשפים לעולמות תוכן מגוונים, לטכנולוגיות חדשות, ולפרויקטים מורכבים עם חברות מובילות ועובדים כצוות גדול ומשמעותי, גם עבורם!
דור הZ שמחפש למידה, עניין וגיוון, מוצא כאן סביבה אידיאלית:
- התפתחות מקצועית מהירה,
- תחושת שייכות כפולה – גם לארגון הלקוח וגם לספק,
- הזדמנות אמיתית לצמוח ולהתקדם בין תחומים ופרויקטים.
"המודל יוצר תחושת קהילה רחבה", מוסיפה אלוני-שרף.
"העובדים שלנו הם חלק מהארגון, אבל גם חלק מצוות למידה שמתקדם יחד – טכנולוגית, מקצועית ואנושית. זה מניע אותם ומחזק את מחויבותם.
אנחנו רואים בעובדים כשותפים לכל דבר וכך גם פיתחנו מודל שימור והתפתחות מקצועית ומסחרית, בדומה למודל הפרטנרים במשרדים השונים, גם פה היינו צריכים לבנות מודל אחר שבונה צמיחה משותפת ביחד."
יתרון של שותפות, לא של שירות
בעולם שבו שוק העבודה משתנה במהירות, חברות שמאמצות שירותי גיוס מנוהלים אינן קונות פתרון זמני – אלא נכנסות לשותפות ארוכת טווח.
שותפות שמבינה את העסק, מתאימה את עצמה לשינויים בזמן אמת, ומספקת יתרון כלכלי ותדמיתי מובהק.
"בסופו של דבר, שירות גיוס מנוהל הוא לא רק מודל עבודה חדש – אלא שינוי בתפיסה, אנחנו לא עוד ספק ולא מקבלים רשימת מכולת של דרישות. אני לא צמחתי מגיוס, ואולי זו הסיבה שהקמתי קבוצת חברות שמתנהלת מעט אחרת בתפיסת השירות ובאופן שבו אנחנו מגייסים. גיוס הוא מנוע עסקי, טכנולוגי ואנושי גם יחד."